RSS Flöde

Ångaloppet del två upplösningen…

Postat den

 

…orienteringsterrängen gjorde att min hjärna fick jobba för högtryck. Något flåsig forcerade vi fram genom snår och lingonris. Nu lutade det neråt och jag misstänkte att fjärde simningen skullle dyka upp. Innan tävlingen hade vi värmt upp med lite lätt jogg till denna simning. Väl nere i vassen yxade vi i det grumliga insjövattnet. Men värmen i luften gjorde att vattnet kylde fint. Nu stämde simningen lite bättre.

Vi klev upp på andra sidan och rappade på i växlingen sim/löp. Massa publik hade samlats på denna grillplats och otaliga glada semesterfirare hejade fram de tävlande. Väl uppe på stigen, ökade vi tempot och varvningen väntade nu. Vi plöjde på frisk och tackade tävlingsledningen för de varma orden och resultattavlan lyste upp. Jag tittade inte utan försökte hitta rytmen i terränglöpningen. Nu slingrade banan ner mot havsvarvet, några tjärr och komockor senare hade Team Access Rehab vaknat på allvar. Nu väntade minst 19 st simningar i havet. Andreas var allert och verkade hålla igen på löpningen, men skulle nu få bevisa att simning inte skulle zinka oss.

Första dopet i havet var lite trögt, jag drog som vanlig denna sommar åt vänster i vattnet. Försökte ta ut riktningen och hålla ett öga på Andreas. Lagmoralen och stämningen var nu riktigt bra och vi gnetade på. Plockade lag hela tiden nu. Startfältet hade dock spridits ut rejält, men utsikten får stenkobbarna var magnifik. Alltså jag menar magnifik. Blev helt stum och mkt imponerad. Oj, önskade nästan att jag fick stanna och njuta men men vi hade en klocka som klämtade.

Väl efter halva antalet simningar och efter att forcerat över ett tiotal småöra på havsvarvet. Insåg jag att mina skor satt löst. Dubbelknutarna hade gått upp. Jag stannade äntligen och fick några extra sekunder att njuta av utsikten i denna sommardag. Ute på Rensholmen som är den största ön på detta varv, var det tre simningar och ytterliggare malande genom lingonris och stenklippor. Jag fastnade i en rot och det rev till på vaden. AJ. Vi peppade oss med att plocka placeringar då effektivitet upp och i vattnet gick riktigt bra nu efter ca två timmars tävlande. Upp vid fjärde vätskan vid en röd lite sommar stuga. Tryckte jag in allt vad det gick och nästa simningen var lite lurig. Svårt att se var den slutade men en stor grynna/kobbe låg mitt i. Några lag valde simning hela vägen. Vi valde rakt på sedan några steg upp och i. Ifall det gick snabbare var svårt att avgöra.

Nu var tävlingen rolig och tröttheten berörde inte mig så mkt. I vattnet kändes dock skorna som bromsklossar, men nu började jag vänja mig. Vi peppade ledande mixedlaget med Katarina och Magnus. De hade gått om oss rejält på första varvet, men ju mera simning på andra varvet hade vi knaprat in försprånget. Lätt att se dem i sina orangamössor. Magnus verkade seg och träffat väggen rejält.

Ett annat herrlag hade missat att hålla ihop under simningarna och jag var förbryllad då den duktiga simmaren stod i slutet på alla kortsimningar och väntade in sin partner. Dålig lagmoral, där. Jag tänkte att vi måste ta dem i slutet. Andreas var med på noterna och verkade längta till mera löpning då hans simning så stel och krampaktig ut. Han hade nu svalt otaliga deciliter havsvatten. Och jag önskade bara att vi skulle hålla ihop sista kilometrarna. Banen gick nu ihop och jag kände igen stigen om än i motsatt rikting.

Jag började lite desperat kika bakåt för att se vad som fanns i hasorna. Ingenting faktiskt. Bra där. Nu hade vi några lag i sikte på de låg några sekunder/minuter före uppe på Leholmen. En repanordning hjälpte lagen upp och ner på en branslutning och banmarkeringarna visade med tydliga pilar var banan skulle forceras på hemgången. Vi snubblade fram och hade snart fastlandet i sikte.

Väl uppe på fastlandet väntade nu en lite längre löpning innan målgång. Jag bestämde tidigt att göra ett försök att dra och ligga först då jag hade minst energi på löpningen. I kohagen hade jag fått upp vittringen på lag framför oss. Andreas såg ut att trivas men att slippa simma nu. Han hade krafter kvar, frågan hur mkt hade jag?

Väl inne på en skråstig, sa jag till Andreas. Vi plockar dem nu, ett ryck tack! Jag flög förbi kändes det som. Hade jag nu tagit vatten över huvudet och skulle detta ryck kosta oss för mkt? Andreas gillade att vi inte låg i hasorna och tappad tid och kraft. Nu väntade en knapp kilometer till målet. Ner genom ett träsk och inget lag verkade hota bakom. Under vägen i en lite tunnel och jag skymtade några lag framför oss. Ett moloket orienteringslag verkade ha brytit och gick med slokade huvuden ut med banan mot mål. Lite energi brist började nu göra sig påmind. Andreas gick upp och drog. Och jag hade ingen spurt att plocka fram. Totalt seg i benen svarade nu inte mkt. Jag bad Andreas att inte få för mkt avstånd, han svarade med att trycka mig lite i ryggen upp för sista backen innan allén som var målrakan. Framför oss ser vi ett lag som fibblar med vattenflaskor i diket, men har siktet på mål. Jag föreslår att vi försöker ta de oxå. Tyvärr börjar de oxå ana vad som är påväg att blir en sprutstrid. Men den uteblir då de reagerar med att höja tempot i god tid.

Vi öser över mållinjen och tackar arrangörerna för en kanonfin tävling på alla sätt. 2 ynka sekunder efter lag 17 i herrklassen blev det. Jag samtalr med en fotograf som tar några bilder på oss. Vi samlar ihop vårt ombyte och vinglar ner mot bastu och dusch. Påväg ner stötter jag på några grillmästare som utlovar nygrillade hamburgare. VA! Helt galet smart. Vilken kanonservice för en sömnfattig medtävlare som jag.

Jag ser resultattavlan som skvallrar om att vi var ca 25 min efter vinnarna. OJ, vilken insats inser jag, om än tankarna var tröga i detta läge. Men ack vad mkt glädje som välde upp inombords.

Ångaloppet blev sommarens bästa tävlingsdag utan tvekan. Att hoppas in som reserv och bara leverera utan sömn, var befriat från förväntningar och bara skoj. Hoppas vi ses nästa år. Galet galet kul och kanon bra arrangerat. Proffisigt på alla plan och en 18 plats i totalen av 83 lag som kom i mål kändes. Gött. TACK.

Länk: http://www.angaloppet.se/lars/

Om Swimrunmag

Runner, swimmer, yogi, writer, editior, driver, VD, and a lot more.

Kommentera

