RSS Flöde

Ångaloppet: Racerapport del ett

Rena kvartalsrapporteringen här på bloggen nu. Måste få ut mina tankar från denna galet roliga och sömniga augustidagen. Har under ett tag fått nys om denna spännande och vackra tävling.

Sent om sider hade jag hittat en liten lucka i arbetstiderna denna augustidag. Nattjobb från mitt sista gig med Lars Winnerbäck blev en långnatt men tillslut, fick jag en timmes sömn på kungsbron, innan Andreas min teamkamrat skulle dyka upp för hämtning. Jag hade nappat på en reservplats tidigare i veckan. Och Andreas hade värmt upp dagen innan med ett Kanotmarathon i dalsland.

Förutsättningarna var alltså lite speciella med andra ord. Andreas som har ett förflutet inom Multisport och rock´n roll branschen. Var laddad och glad att jag hade nappat på idén att få starta. Jag var lite mosig i huvudet och efter ett kort mat stopp på E4 och sillekrog gjorde magen lite gladare.

Vi svängde in vid Ånga gård i sista minuten och anslöt till den stora skaran deltagare och övriga som anslutit. Vi slipade på den minimala utrustningen som slutade med badbrallor, INOV-8 212:or, badmössa och simbrillor.

Masterstarten gick och taktiken att ligga lite lågt första löpningen gick rätt bra. Andreas manade på men ville inte att vi skulle dra på oss syra. Fin bana minst sagt, klart mera kupering än Amfibiemannen och smala stigar avslöste varandra. Tillslut förberedde oss för första simsträckan. Att dra fram med denna minimala utrustning skulle visa sig bjuda på lite överraskningar.

Otaligt med sjögräs, plantor och vass. Min simning stämde inte alls det kändes trögt. Men det är inte ovanligt första 45 min som brukar vara min uppvärmningstid. Sluddrade upp i vassen på andra sidan. Äntligen varmt insjövatten mot min kind. Hoppas nu vakna till ordentligt. Tankarna vandrade iväg då jag insåg att min tonfisksallad var allt för klen. Jag började redan gnälla över energibrist. Redan? Efter knapp fem kilometer.

Jag gissar att sömnbristen gjorde sitt till. Hade dock legat lågt med träningen dagarna innan och ätit ordentligt som det går efter tre dagars nattjobb. De tre korta insjösimningarna gjorde dock att vi plockade lite postioner. Efter att forcerat Prästholmen, gav banan oss verkligen något att bita i. Tokkuperad orienteringsterräng upp och ner min brist på backpass gjorde sig tydlig.

Inser att detta blir längre än tänkt så det blir en del två inom kort……

Karta

Om Swimrunmag

Runner, swimmer, yogi, writer, editior, driver, VD, and a lot more.

Kommentera

