RSS Flöde

Amfibiemannen 2012: Racerapport

Hej bloggen.

Har hamnat lite i bakvatten på att rapportera från sommarens tävlingar. Tänkte idag ge er en kortare känsla över hur debuten för vårt mixedlag på denna debuttävling.

Det hela bör i vintras i februari då jag betalade in anmälningavgiften och i slutet av månaden hade min klubbkompis Lena Perez Bercoff från SSIF sagt JA. Vi skissade under våren lite sporadisk och jag som lagledare skickade lite förmyndaraktigt eller tränarteknikskt lite önskemål. I Juni så tog min säsongfart med utomhus sim och debut på swimrun två torsdagar i Hellas. I juni och juli fick vi till två gemensamma träningspass att testa formen och utrustningen. Vi slippade på detaljer och jag till och med fick ta hjälp av syakuten för att trimma min löparrygga med lite dränering.

Tävlingsdagen bjöd på fin fint väder sol och lite vind och ca 16 grader i vattnet. Lena och jag mötes upp vid Norrtälje busstation för bilfärd ut till Räfnäs där båten väntade. Väl framme lallade vi runt i steksolen och imponerades av alla funktionärer och de fina stämmningen, om än verkade startfältet stort och meriterat.

PANG.

Starten gick och jag formidabelt öste på, glömde taktiken och Lena påminde om vilket tempo som gällde. Första löpsträckan var flack, varm och stel. Väl i vattnet för långsim gick allt otroligt trögt. Ryggan funkade inget vidare, jag inser nu i efterhand vad som saknades i strategin men mer om det senare. Vattnet var varmt och lite vind gjorde förhållandena utsökta. Jag kämpade med dåligt vattenläge och flåsade och frustade då Lena lekande lätt flöt fram som en starbåt.

Vi testade ett byte av ryggan och plötsligt funkade min simning mycket bättre. Tänk dig en bojsten som släppt, vilken skilland. Såg att Lena fick kämpa frenetiskt, och det gjorde mig lite frustrerad. Väl uppe på Idö stämplade vi in på första tidskontrollen runt 52 min. Skönt att äntligen kommit igång. Vi masade oss vidare och pliktroget drack och tryckte i oss gel.

Nu väntade terränglöpning och lite kortare simpassager. Ett antal snabba herrlag passerade som hade flinka ben och jag hade en tendens att fastna i rygg och som teamledare inte fattat att vi skulle hålla vår plan. Nåväl. Egot VS lagmoral är en utmaning att ta i beaktning i lagtävlingar. Efter ca tre och en halv kilometer var det dags för vår favorit sektion, mkt sim, lite löp på sträckan IDÖ-Arholma som består av tre simsträckor och passerar Krokholmen-Viberön-Lilla Äspskär. Här började vi tända till och simningen flöt på fint. Jag hade tagit tillbaka ryggan och vi plockade flera lag ju mera simning vi fick chansen att veva på. Lena hade bra tryck. Och jag fick ut draget.

Vi stämplade in på Arholma på två timmar blankt efter en förvirrande felspringning. Tur i oturen mötte vi några snälla lag som jag oss rättriktning. Jag hade märkt att scnitzeln försvunnit och febrilt letande hittade vi den och fick ända bra fart på benen på Arholma. Vi cabbade ner och nöte på i ett jämnt tempo. Klart lättare att hitta flyttet nu när fältet hade spridit ut sig. Efter som min mitt liv nöt öarna i norra roslagen i över trettioår, hade jag bra koll på denna bansträckning. Solen stekte, kohagarna doftade och nu hade vi skoj. Jag insåg att jag plågade Lena nu rätt lagom och tryckte på i löpningen men försökte nu äntligen njuta i stora drag.

Väl uppe vid affären möte jag mina föräldrar och vi fyllde på dryck och energi. Nu började klocka klämta lite oroväckande för att nå cut-off norra Arholma på 2:45. Fem kilometer löpning med våtdräkt och lite vätskekontroller och 45 min är inget bra läge. Nåväl uppe i norr hade vi bra möjligheter att nå en hyfsad tid och efter en häftig löpning genom ett marinmuseum i berget tryckte jag in pinnen på 2:38. Puh.

Något stressad och lite matt var jag inte helt säker på att det var rätt kontroll och ca 350 m simning i en u-sväng väntade nu ut till en boj där sportidentpinnen skulle in. Jag vevade på fint och märkte att vattmet var klart kallare här. Lite panikslagen trykte jag in pinnen vid bojen och nu kom den första svackan rejält. Jag mattades rejält och Lena simmade enkelt vidare mot land.

Hade sett ett drickabord på stranden som lockade. Väl uppe som James Bond på stranden var det betalning som gällde för en Cola och jag fipplade fram det som fanns i väskan. Lättnaden över att klarat Cut-off tiden glad oss och vi möte nu lag både norrgående och södergående som slokade med huvudena och ett damlag med intenationell prägel kom vi nu rejält i samspårk med. Vi hade passerat varandra otaliga gånger och jag hade ropat

VIVA LA FRANCE

Otaliga gånger, vilket hade piggat upp, vet inte ifall det uppskattades men glad i hågen och något övertaggad försökte jag skapa lite god stämning. Nu var det hemgång, möte några bekanta ansikten och växlade några ord här och där. Vi malde på i solen och stämningen var fin. Efter några gel och dryck hade jag piggnat till och vi höll ett jämnt tempo. Jag började nu verkligen se fram emot mera simning och ta rätt väg till Arholmas sydspets. Väl där hade vi nu bildadt en liten klunga och under kraftledningen slirade vi fram i lingonterrängen. Ett mixlag passerade och jag hejade friskt. Lena hade en fart och vi gungade fram i terrängen. Nu var det sista vätskan innan den frentisk simdelen. Plums i och jag kände nu att jag hade kraftkvar, men inte samma energi. Tryckte in lite gel på en den lilla kobben Västerören. Att få växla ofta i swimrun är klart kul och nu hade vi fått upp tekniken.

Väl uppe på Krokholmen/Idö hade nu solen en stark påverkan, jag skippade att cabba ner och märke direkt att det gick trögt. Lite publik ut med banan piggade upp och jag tackade och skrattade av lycka att få plöja på. Vilken dag, vilka dofter. IDÖ har lite bönder på ön och lite djur. Tyvärr flockades mest flugor men ack vilken högsommardag. Alltså denna gren passar mig som hand i handsken. Att springa och simma i Stockholmsskärgård är verkligen unikt och magiskt spännande. Vad händer på nästa ö? Kommer det undervattens strömmar? Vad gömmer sig i strandkanten?

Nu hade vi inte långt kvar. Kuperingen i slutet av IDÖ tog hårt på löptempot och Lena mattades nu rejält. Jag trugade med gel och faktumet att snart var det sista simmet och lite löpning kvar mot MÅL. Det jämna tempot gjorde det behagligt att njuta. Väl nere vid sista simmet, var det att bita ihop och sikta upp mot vinden. Efter en stunds simmade, kommer en ribb-båt upp och påvisar att en Vaxholmsfärja skulle passera, något förvånad fick vi gira en stund. Nu började armarna bli lite matta, men inget större bekymmer.

Jag visste att Cecilia skulle sitta och vänta på andra sidan och Lena verkade fått ny energi. Jag vevade på som en tok utan att få det där bra draget, men kul att få öka på. Väl nära land ser jag Johan från Add Nature sitta och filma och Cecilia plåtar på. Vi byter lite ord och masar vidare. Inget toktempo men vetskapen att det är knappa tre kilometer. Gör det lätt. Vi springer ikapp ett herrlag som haltar, jag inser att vi har 5:30 på g. Peppar nu Lena frenstiskt, vi plockar ytterliggare ett trött herrlag och energi finns kvar. Lena klagar nu för första gången på allvar och jag försöker lura henna att höjatempot. Några väl utplacerade fotografer tar min uppmärksamhet och jag gör lite miner och larvar mig. Hejjar och ser komockorna i hagarna och bryr mig föga att flugorna härjar runt oss.

Andas nu upploppet och ser att otaliga människor väntar. Vi springer runt Lidö Värdshus och korsar mållinjen hand i hand och pustar ut. Inser snabbt att vårt chip inte fungerat på banan då jag något märkligt fäst det på ryggan. Efter lite divierande med EST-tidtagningen får vi ordning på grejerna. MÅL MÅL MÅL.

Skyndar mig ner till den obligatoriska kallduschen och får efter en tid en fin plats i kön till buffen som är grymt efterlängtad. En kanon dag alla kategorier. Tack Lena för du hakade på och stod ut med min plågande taktik.

En fin fin 10 plats i mixedklassen och runt 55 i totalen av ca 100 lag som var godkända i mål.

Länk: http://amfibiemannen.se

Foto: Linn Adlertz

Om Swimrunmag

Runner, swimmer, yogi, writer, editior, driver, VD, and a lot more.

Kommentera

