RSS Flöde

Swimrun 4 PERS!

Postat den

20120629-101437.jpg

Swimrun 4: PERS!!! Efter nattjobb på peace and love, dåligt med sömn och mat. Hann jag och Lena precis till starten. Toksegt i trafiken men ack så vänliga arrangörerna Erika, Mikael och Markus gav oss några minuter att slänga på oss utrustningen. Pang iväg och jag lunkade iväg lite lungt. Ökade dock direkt i första backen och hittade snart en hyfsat tempo. 28 startande denna vackra torsdag i Hellas.

Första simmningen gick men inte mer, kroppen bråkade och andningen kändes tung på andra löpningen men jag börjar fatta vad mjölksyra knarkare genomgår. Slirade och skutade över stock och sten. Skogen på andra sidan sjön, var lerig och svampig stundtals. Då banan dock vänder ner mot tredje simningen kände jag att det började släppa. Var dock extremt kissnödig. Oj! Inte nu.

Väl ute i det svalkande tredje simningen, löste sig problemet, en liten temperatur höjning i sjön men det är så det funkar. Känsliga medtävlare hur gör ni?

Nåväl jag älskar denna korp/testtävling/serie. Vilken känsla. Fint väder och kul medtävlare vad kan mer begära. Kroppen ville verkligen inte ge allt denna kväll, men jag trotsade energibrist och hjärnspöken och visste att det skulle vända ju längre in i tävlingen jag gnetade på.

Fältet hade nu inför varvning spridit ut sig rejält. Jag hittade en något segt löpsteg någonstans efter nerförsbacken mot hellasgården. Rullade på och fick positivt besked vid varvning att jag hade persat på första varvet gentemot debuten förra veckan.

Härligt att ha en liten buffert på minuten ut på varv två. Möter en uppgiven Viktor, som brutit. Vinnaren från förra veckan peppar dock mig och jag pinnar på genom lera och gojs och markarbetet på terrängrunda vanan inför sim fyra.

Trycker på lite sista metrarnat inför tredje sista simningen som jag nu börjar tänka. Annika peppar och lite tjo och tjim vid fikabordet piggar upp. Ser några som simmar febril en bra bit framför. Får rapport från Annika att Magnus är några meter framför. Jag rättar upp tekniken i vattnet och känner igen att simningen känns lätt och ledig. Viker av höger efter flotten och inser att metrarna fram till magnus är inte långt.

Han går upp på ön några sekunder före mig och har ligger fem steg före. Plums i för sim fem och hans kurs stämmer inte med min tanke. Jag väljer en kurs närmare kanten till land och rakare. Märkte dock för första varvet att vinden och vågorna bjöd på en nu känsla på denna sträcka.

Väl uppe på stranden har jag simmat ifrån magnus men hann är starkare uppför och springer om. Jag tar några älgkliv uppför och försöker få igång löpsteget. Håller magnus rygg enkelt och sparar lite på krutet, något energifattig och lite vimsig snubblar vi på genom berget och skogen. Magnus faller i träsket, kanske är hann oxå lite vimsig?

Min silikonmössa sitter nu löst och påminner mer om en kondom än en badmössa kan tänka mig att måsarna såg. Trycker ner den ordentligt och önskar magnus lycka till på sista simningen. Han är övertygad att jag är snabbare. Vindastilla och något varmare från förra veckan, maller jag på och inser att jag har hamnat så rätt i denna tävlingsform sim och spring allt i ett.

Försöker minnas min 800 meters fart från bassängnötande i vinter. Ökar frekvensen men höger armen är inte i synk. Nåväl inser att jag passerar magnus men inte något övertygande. Hann är i rygg uppför stigen och jag rycker tradtions enligt av mig mössa och simglasögon. Har sparat lite krut för en spurt och ökar frekvensen i benen. Kroppen är igång nu och vet att mina sprintmuskler lyset lite med sin frånvaro men hade ju en minut tillgodo från första varvet.

Gillar nerförslöpningen sista biten in mot mål och märker att det är märkbart tyst bakom. Tar till magnet tricket och drar mig fram och låter kroppen släppa på ordentligt. Tar in lite på framförvarande men det är en tydlig placering och nytt PB på 1:10:15 som jag är klart nöjd med.

Usla förberedelser men bra levererat. Ser fram emot augusti då swimruns andra säsong enligt rykten skall forsätta. Tack igen alla som dök upp och en stor eloge till Lena som debuterade denna torsdagskväll. Bra kämpat.

Kommentera

