RSS Flöde

Brons på Swimrun 3

Postat den

20120626-140342.jpg

I torsdags fick jag chansen att debutera i amfibiemannen stassen. Jag som tänkt och klurat på denna spännande gren. Efter att ha bevakat ö till ö två år i rad är jag anmäld till drabbningen amfibiemannen 27 juli. Denna kväll i hellas skulle blev min debut i dräkt och inov-8 212:orna på fötterna. Kom ditt i tid och byte om och små snackade med lite medtävlare. Var nervös och magen pirrade. Har ju 100 mil i benen och ca 70 km sim i kroppen sedan nyår så denna urladdning på 8 km sim och spring borde gå vägen.

Starten gick och jag la mig i den bakdelen av fältet och pinnade på. Fick typ mjölksyra direkt i första backen, men plockade några placeringar innan första simmet. Hade minst 10 st framför mig och kände att kroppen gillade james bond känslan. Efter första simmet hade jag avancerat, det märkte jag. Upp på den lilla ön och sedan plums i på andra sidan. Ner och veva på ca 300 m, märkte redan här att fältet sprack upp, men min egen placering hade jag ingen koll på. Nu väntade en ca 1,5 km tuff och teknisk terränglöpning.

Kom ikapp några och vi följdes åt till tredje simningen. Där var det gjyttja i kanten och en spikrak simning på 400 m. Jag gick ut samtidigt som ett herrlag , de ni ser på bilden. Vattnet var mörkt och svalkande. Simsträckorna hittillis kändes avslappnande och nästan som vila i jämnförelse med löpningen.

Såg Head-flaggan som riktmärke och gick upp ur vattnet med några meter marginal till bakomvarande. Öste på steget in i skogen för att få en liten lucka. Terrängen var snårig och kuperad innan man når en gångväg innan varvning.

Höger skosnöre hade gått upp och på platten innan husen vid varvning, dök jag ner för att ödsla dyrbara sekunder att snöra om. Damledaren passerade i ett högttempo och jag försökte ta rygg men utan att få riktig kontakt. Vägrade titta bakåt, men kände mig förföljd.

Efter den sega rundan runt tennisbanorna märkte jag efter ett tag att hon inte ökade avståndet, vilket var en positivsignal. Plums i plurret för fjärde simningen och jag hade nu fått igång kroppen på allvar. Strax innan såg jag miko som var inne för första varvning.

Annika hejade och plåtade, kul med bekanta ansikten som denna gång peppade på mig och inte tvärtom.

På andra varvet går första simningen först rakt ut ca 150 m för att sedan vika av 90 grader höger mot lilla ön. Damledaren simmade dock fortfarande rakt fram och jag girade snabbt höger efter badflotten och tryckte på lite extra för att få lite avstånd. Upp på ön igen och några älgkliv och sedan dyka i för näst sista simningen.

På andra sidan väntade den tuffa terränglöpningen som går i syrabacken och lite lera och tjärr. Var tämligen ensam nu och vägra titta bakåt. Men någon var där. Jag gick i de brantaste partierna och försökte få lite flyt i löpningen, ser att jag blöder på höger tumme, och irriterar mig lite extra då jag tidigare på dagen skadat vänstertumme med ett sår.

Älgar på lite extra och sladdar ner för lerstigarna inför sista simmet. Plums i och sedan är det allt eller inget som gäller. Ökar takten och känner lite kallt vatten innanför dräkten. Nöter på och orienterar mig mot flaggan, ser lite folk på stenen och trycker till i armtagen.

Är nu uppvärmd och börjar gilla läget. Kliver upp ut vattnet och får lite hejar rop från ett gäng spanska hippies. Tackar och bockar och kliver på lite extra in i skogen för att få lite avstånd till bakomvarande som verkar ha några meter till simning kvar.

Nu sliter jag av mig badmössan, och trycker på löpsteget extra nerför sista backen. Viker höger ut på fältet mot målet och ser crewet och några deltagare skratta och dricka kaffe. Jag möts att orden Brons. Va! Trea tänker jag. Helt otroligt, vilken skräll.

Ser damsegraren nöta på och spurta in ca minuten efter. Whow vilken kul kväll i hellas. Får en fin goodie bag och njuter av syran i musklerna;)

Kommentera

