RSS Flöde

Blås sa Aros, blås

Postat den

Anlände till Uppsala slott i god tid runt halv elva. Gick upp på borggården och mötes av en stor flock löpare. Dubbleringen från förra året glade mig då jag hälsade på en rad vänner och Christer Tinnerholm som agerar tävlingsledare. Detta genuina och personliga A till B lopp har många ingredienser som jag gillar. Därför var valet att enkelt att 20 dagar efter TEC 100 miles att ställa mig på startlinjen. En dag i Uppland med vänner och nya vänner kan inte slå fel. Formen har varit mkt god efter 161 km i snö, lera och annat den där helgen i Täby. Bristen på kvalitetspass har varit genomtänkt om än lite ovan, efter höst, vinter och vår med Runday. Xtreme deltävlingen nyligen gick ju överförväntan.

Nåväl, starthunden Molly ylade salut strax efter klockan elva, så vi rasslade ner för slottsbacken. Efter någon kilometer med masterstart där Molly och Christer höll i taktpinnen, hittade jag Markus A och Jonas W och vi tuffade på, och det passade min plan på en negativ-split. Planen var att öppna första två milen på runt två timmar eller rättare sagt inte snabbare än så.

Vädret och omgivningarna bjuder på ett växlande landskap med både skog, golfbanor och öppna fält på denna banvall. Solen och och molnen tampades på himlen om uppmärksamheten. Erfarenheten av förra årets mentala kollaps efter tjugofemkilometer och energibrist, hade jag noga utvärderat och hade ingen önskan att upprepa. Passerade milen på 58 blankt och kroppen är lite sömnig, men pigg någonstans långt där inne. Jonas vinkar adjö för en fartökning och jag och Markus tuffar vidare. Vinden tilltar över fälten vid Rammstalund och jag ser 55:an i ögonvrån där bilar, cyklar och bussar brusa i stridström.

Citat av Rolf Sten om bansträckningen

Uppsala—Enköpings järnväg, 44 km.
Den del av Uppland, som järnvägen genomlöper från Uppsala till länets andra stad, Enköping, är i avseende på terrängen typisk för det uppländska landskapet: småbergig och genomdragen av moränåsar med mellanliggande dalsänkor, de sistnämnda här och där utbredande sig till rätt betydande fruktbara och väl odlade slättbygder.

Vid Säva/Balingsta tar jag mig tid att stanna till vid vätskan efter ca 18 km. Jag har tryckt in mig en halvliter vatten med resorb, ca 3 dl sportdryck och en salttablett. Jag fyller på depåerna och trycker i mig lite godsaker från kontrollen som i år igen är en fröjd för ögat. En rad glada ungaförmågor deltar liviligt i att hjälpa till och kikar in strömmen av löpare. Fylld med energi drar jag och Marcus vidare, vid detta lag har vi blivit en minimala klunga. Vi rullar vidare mot örsundsbro, och kroppen har nu vaknat till på allvar och allt känns rätt bra. Jag fyller på titt som tätt med vätska och tabletter loppet igenom. Vill hålla en jämnnivå. Solen skiner nu ännu starkare.

Strax innan Säby blir det att vika av från banvallen en liten bit och min terränghjärna kopplas på. Kul med lite skog och svängar, som på denna bansträckning lyser med sin frånvaro. Ner mot Örsundsbro ökar farten sakta runt 5:40 tempo, och utsikten från fälten på vänstersida är ljuvliga. Benen känns bra och att nå halvvägs känns mer och mer lockande. Gruset, byts mot asfalt och låren och vaderna känns lite stumma redan nu och jag fipplar lite med sportdrycksflaskan, tappar korken och biter ihop.

Inne i villaområdet klipps det gräsmattor och bilar tvättas, allt traditions enligt. GÖTT. Jag hejar glatt på alla som möter min blick. Blir avprickad vid Örsundsbro kontrollen och hejar glatt på den drös männsikor som står packade runt vätskan och energin, blir lite irriterad på att knö och tar snabbt en banan och drar vidare. Vill inte tappa onödig tid, och säger till Markus att jag tuffar vidare.

Mannen med skägg som jag samtalat med in till kontrollen följer inte med mig och Markus, vi lämnar staden och får en bra löpning på en lite stig passerar 25 km på 2:27. Tanken på en fartökning försöker jag genomföra men vinden och uppförluten, tar emot. Jag tar ett kort tekniskstopp innan bron över väg 55 och går några steg upp för backen mot bron. Tappar några meter på Markus, men biter ihop och knappar in.

Vinden känns nu stundtals märkbart och gör att pulsen stiger. Kroppen jobbar fint på runt sjuttioprocent, men lite svackor börjar smyga sig fram. Jag pinnar på men börjar oväntat bli lite frustrerad över att den utlovade fartökningen inte blir så tydlig. Plockar en löpare som börjat gå innan Stora Viggby, lägger in en fartökning för att skapa lite avstånd direkt. Ett enkelt sätt att få lite energi, i byn går det lite upp och ner och ser en till löpare som går uppgivet. Får lite mera energi, kniper igen munnen då grusvindarna runt ladugårdarna nu är runt styv kuling. Har ryggen på Markus intakt, han ligger ca 30-50 m före och jag tappar inte. Gör en fartökning runt trettio två kilometer och får kontakt.

Vinden in mot Lilla Vibby är stark och humöret vacklar lite, tanken på vätskekontrollen strax gör mig glad och jag tuffar på. Nu gäller det att inte tappa mark, låta benen göra jobbet. Markus tuffar på och det blir en lucka igen. Jag plockar fram min gel och mossar in dem, passerar en kvinnlig löpare som oxå tappat tempot strax innan vätskan vid trettiofyra kilometer. Jag babblar lite och peppar.

Är lite vimsig vid kontrollen men sveper två muggar cola, fyller på vattenflaskan med vad jag tror är vatten, men får tillsvar att det är sportdryck. Hade en slatt resorb i vatten kvar i flaskan och inser att denna mix kan bli en obehaglig nyhet. Växlar lite ord med ytterliggare några andra löpare som stannat till för lite proviantering. Är snabb, men inte lika snabb som Markus som drar iväg som en avlöning. Damvinnaren Maja Nygren ser jag på håll och nöter på. Viker till vänster ut på ett nytt asfaltsparti som enligt skyltningen är ca tre kilometer. Mina lättviktskor Asics tarther kräver en hel del av mina lår, och vinkeln på asfalten gör att jag mer eller mindre springer på skrå.

Biter ihop och siktar på den närmaste ryggen. Känner att farten ökar då jag passerar damvinnaren Maja som har hörlurarna inpluggade och går några steg i uppförsluten ner mot Härkeberga. Jag tar korsar vägen för att springa kortast väg och flackar med blicken för att inte bli påkörd. Denna nya vägsträckning har nu under ca 4 kilometer bjudit på allt annat än vind. Vilket jag glädjs över.

Benen känns stumma men inte helt slut. Kroppen har mkt att ge, men fartökningen håller enbart i sig i nerförlutet. Ser några människor vid sidan av vägen vid Härkeberga, som ser ut att vara supporters till några tävlande. Jag blir lite förvirrad för första gången då pilarna viker sig i den starka vinden. Jag missar dock inte navigeringen och lyxar till det med lite gång uppför en backe som når ett klocktorn vid Härkeberga. Jag dricker febrilt och trycker in en extra salttablett. Markus orangefärgade t-shirt syns inte till. Jag stänger ryggan och gör mig redo för dödsrakan.

Jag viker vänster ut på detta elprov. Banan bjuder här på en femkilometer mer eller mindre lång raksträcka där första 1500 meter går över ett fält som är spikrak och vinden är här livlig mot mitt bröst. Jag skymtar flera deltagare i fjärran och en orangeprick avslöjar att Markus går starkt. Vinden är inte till min fördel, då den lokale lantbrukaren sett till att vi skall få något att minnas. Har harvar likt ett frenestisk ADHD-aspirant. Hans Ferguson motor mullrar frisk på traktorn och jord/grus dammet river friskt i halsen. Jag har nu en fin skara ryggar att plocka och benen och lungorna vill höja tempot.

Vid vätskan runt fyra mil och i närheten av Ekeby, tar jag med mig en full flaska med vatten och trycker ner en resorb. Börjar tala med en löpare vid namn Henrik som verkar ha allt annat än ett jämntempo eller löpsteg. Han verkar lite sliten, men kanske mest ha en mentalsvacka. Jag ryter till att nu tar vi det sista.

Han kvicknar till och vi talar om ditt och datt. Vi passerar en i damklassen som skippade vätskan. Lite lera och ryttande byrackor möter våra trummhinnor då dessa bestar försöker nå vår uppmärksamhet, vid en gård/hus på höger sida av banvallen. Ett par spejande cyklister kikar in vårt kämpande i spåret. Jag upptäcker två ryggar till ibland buskar och blad, och samlar mod att ökar farten. Henrik hakar på. Vid en lite knix innan Enköpings skjutfält, avancerar vi förbi denna duo som hejar glatt och håller en lägre tempo. Jag inser att det är lite kvar och minnet från förra året gör min stark, jag ökar takten och märker att ingen tar min rygg. Efter lite zick-zackande över mossa, sten, kvistar och grus ser jag till sist, markeringen att vika av till höger. Ser ytterliggare en rygg i fjärran. Han håller bra fart och jag plockar inte in så mycket. När jag väl viker av från banvallen inser jag att Henrik tappat en ca 80 meter och jag höjer tempot ytterliggare. Nu känns löpsteget bra. Jag dunkar ut på asfalen vid ladorna runt kasernområdet och låter släppa på så gott det går.

Känner mig stark och nöter på. Skippar alla tankar på vätska eller energi. Mata, mata, mata. Ser ryggen som oxå har en friskt tempo. Känner målvittingen och ser en stor man med en gigantisk kamera på magen. Han är mkt intresserad av sin smartphone, och skippar oss löpare som gnetar på de sista metrarna. Jag viker av till vänster in på gräset och ökar lite till på målrakan som detta år pryds av konor och en målportal.

Kastar mig över linjen. Äntligen!!!!! och

Tvingar i mig en macka och två glas saft. Tackar alla i målfållan och i synnerhet Christer Tinnerholm som glider runt och minglar. Nu dusch och bastu. Får upp telefonen och tar lite bilder och inser att värken i benen är brutal och är klart glad över farten på slutet. Inser att jag inte fått ut max, men för dagen en klok och genomarbetat Aros (Ultra)marathon.

Bastun är grym på denna militärförläggning, och att bli bjuden på en Öl av Micke Forström, är klart underbart. Detta blev en bra genomkörare innan Jättelångt 9 juni som är ett stort mål i sommar. Känslomålet uppnåt, resultatmålet nja. Det finns mer att ge. Nu blir det att ladda om med lite kvalitetspass. Det behövs.

Vi hörs;)

Foto: http://www.historiskt.nu
Karl-Axel Eriksson

Fakta från Runkeeper
m Pace Elevation (m)
1 6:27 -23
2 6:00 -1
3 5:37 -7
4 5:45 3
5 5:27 15
6 5:53 5
7 5:47 -5
8 5:46 -4
9 5:47 5
10 5:25 -11
11 5:41 3
12 5:51 4
13 5:38 -7
14 5:49 -2
15 5:56 -5
16 5:42 6
17 5:31 -11
18 5:56 5
19 8:24 5
20 5:56 5
21 5:38 -2
22 5:39 -4
23 5:43 -5
24 5:45 -10
25 6:05 1
26 5:54 10
27 6:21 22
28 5:23 -24
29 5:41 3
30 5:52 12
31 5:59 0
32 5:32 -4
33 5:52 31
34 6:56 3
35 5:39 -1
36 5:22 -10
37 5:18 -35
38 6:35 15
39 6:23 -8
40 7:01 12
41 6:00 7
42 5:49 6
43 5:27 -4
44 5:14 1
45 5:18 -19
46 4:54 5

Om Swimrunmag

Runner, swimmer, yogi, writer, editior, driver, VD, and a lot more.

»

  1. Riktgit kul skrivet. Man känner igen sig i loppet!

    Svara
  2. En bättre och mer detaljrikare loppberättelse finns inte! Super och så bra jobbat D!

    Svara

Kommentera

