RSS Flöde

TEC del två 70-120 km

Postat den

20120419-182426.jpg

Lite eftersnack tänkte jag bjuda på denna fredag. Har begivit mig ner till bjärehalvön för en helg med lite festligheter. Tänkte faktisk intala mig att alla här firar min triumf förra lördagen och söndagen på årets TEC. Vilken stjärnsmäll det blev. Oj, oj oj.

Senaste dagarna har jag jobbat hemma och testa promenader och yoga. Fötter och ben känns ovanligt fina om än stela. Vänstervristen lite uppsvälld men inget större bekymmer.

Taktik
Nåväl hur gick loppet då. Rent taktiskt hade jag ett känslomål att ta varv för varv, njuta och inte slarva med dryck eller mat. Det gick rätt bra om än snålade jag lite med magnesiumtabletterna som har en tendens att ge en orolig mage.

Jag såg till att tömma 6 dl sportdryck nästan varje varv och pumpa depån på varm dryck och mat. Redan efter 40 km byte jag skor och kläder på överkroppen. Nederbörden hade gjort mitt humör lite orolig att den efterlängtade kvällssolen försvunnit.

Visste att natten skulle bli iskall, så min överpackade väska var inte på något sätt överarbetad. Jag hade rubbet med. Lika bra det. Inget snålade med torra kläder det kan få den mest veka och blöta löparen att tända till.

Taktiskt som skippade jag klockan redan vid fem mil, visst att det gällde att stå på men inte var för på. Franklin Wood min underbara pacer. Anlände punktligt vid 22:30 och stod redo att haka på ut på åttonde varvet.

En tempohöjning skede och vi språkade om ditt och datt, han stämde av vad som gällde för natten. Och kom med lite tips om mat och dryck. Jag var oneklingen lite trög i huvudet redan påväg ut på den nionde varvet och isunderlaget gjorde kroppen stel och öm. Men trots en markant ökning av gång partierna. Vägrade jag låta lättja vinna över triumf.

Tog lite extra tid i depån för mera skifte av kläder och varmmat. Efter att fotat och passerat 100 km skylten, släppte det på mentalt. Jag fick mera kraft och klädbytena och den kommande duschen började locka mer och mer. När Franklin talade om sina äventyr i USA och frågade mig gång på gång om Badwater. Svarade jag lite lojt att. Det får vänta. Först TEC.

På elftevarvet hade solen pressat bort dimman rejält och solen värmde på lite extra. Jag med massa kläder, plockade av en del då ett extra toabesök vid hästgården blev möjlig.

Tider 1-120 km
1:10:12 1:10:12
1:13:56 2:24:09
1:19:40 3:43:49
1:30:13 5:14:03
1:41:58 6:56:02
2:09:46 9:05:48
1:57:42 11:03:31
1:39:26 12:42:57
1:48:02 14:31:00
1:59:38 16:30:38
2:36:17 19:06:56
2:05:09 21:12:05

Fortsättning följer….

20120419-185438.jpg

Om Swimrunmag

Runner, swimmer, yogi, writer, editior, driver, VD, and a lot more.

Kommentera

